Lapista lähtöisin oleva naistenvaatemerkki hálo uskaltaa ottaa riskejä ja avaa lippulaivamyymälän Leville

Lapin luonnosta inspiroituva premium-naistenvaatemerkki hálo uskoo tulevaan. Vaikka Lapin turistisesonki on vielä epävarma, merkin perustajat Marta Valtovirta ja Jukka Puljujärvi avaavat lippulaivamyymälänsä ovet tällä viikolla Levillä parhaaseen ruska-aikaan.

Puljujärvellä ja Valtovirralla on ollut haave omasta lippulaivamyymälästä Leville jo hálon lanseerauksesta, 2017, lähtien. Rakennuslupaprosessi oli pitkä, kokonaiset kolme vuotta, mutta kaksikolla ei käynyt missään vaiheessa mielessäkään luovuttaa.

”Moni olisi heittänyt hanskat tiskiin, mutta me emme. Tämä on unelmien täyttymys. Se vei pidemmän ajan, mitä oletimme, mutta luovuttaminen ei käynyt mielessäkään”, kertovat Puljujärvi ja Valtovirta.

Tällä viikolla avattava myymälä on hálon toinen. Kämp Galleriassa, Helsingissä sijaitseva hálo store avattiin marraskuussa 2018, mutta nyt hálo flagship store saa parhaan paikan Lapista, Leviltä.

”Alusta asti oli selvää, että kittiläläisenä yrityksenä haluamme nimenomaan lippulaivamyymälämme Leville. Merkkimme sydän on Lapissa ja lippulaivamyymälän sijoittaminen tänne oli ainoa vaihtoehto. Myös brändin rakennuksen ja tarinan kerronnan kannalta oli tärkeä saada lippulaiva pohjoiseen. Siinä on hauska tvisti, ettei lippulaiva sijaitsekaan Helsingissä, vaan lumen keskellä Pohjoisessa, keskellä ei mitään. Kansainvälisesti uskomme sen herättävän mielenkiintoa ja uteliaisuutta”, kertoo hálon suunnittelija Jukka Puljujärvi.

Yhteistyökumppaniksi löytyi suomalainen Olokoto

”Halusimme alusta asti valoisan, ilmavan ja modernin tilan, jossa luonto pursuaa sisään ja vaatteemme ovat yhtä luonnon kanssa. Löysimme täydellisen yhteistyökumppanin Olokodosta, jonka kanssa suunnittelimme kustomoidun myymälän. Olokodon moderni ja moduulimainen arkkitehtuuri miellytti meitä ja mahdollistaa skaalautuvuuden myös tulevaisuudessa omiin jakelukanaviin”, avaa hálon toimitusjohtaja Valtovirta.

Lapin kahdeksasta vuodenajasta inspiroituneet hálon vaatemallistot pääsevät oikeuksiinsa avarassa lasimyymälässä. Kattoikkunoista voi ihastella revontulia ja suurista myymälän ikkunoista ympäröivää luontoa.

”Haluamme tarjota palan Lappia kaikilla aisteilla. Myymälään astuessaan asiakas pääsee kuulemaan, haistamaan, aistimaan ja kokemaan mystisen Lapin. Haluamme monistaa tämän konseptin ympäri maailman, eikä tämä jää tähän”, jatkaa ja vihjailee Valtovirta.

”Olokodon suunnittelussa on ollut keskeisinä inspiraation lähteinä pohjoisen luonto sekä taide. Koemme jakavamme samoja arvoja kotimaisen hálo-vaatemerkin kanssa. On ollut upeaa toteuttaa uudenlainen vahvasti pohjoisen luonnuonvaloa hyödyntävä myymälätila hálon käyttöön”, toteaa Olokodon suunnittelija Ilmari Mäenpää.

Yhteys Reidar Särestöniemi-museoon

Hálolla on yksinoikeus käyttää kittiläläisen maailmankuulun taiteilijan Reidar Särestöniemen teoksia vaatemallistoissaan. Jokaisesta hálo x Reidar Särestöniemi –malliston myydystä tuotteesta osa menee Särestöniemi-museolle taiteen hyväksi.

”Uskon, että lähellä Leviä sijaitseva museo saa myös uutta asiakaskuntaa hálon myymälän avaamisen myötä turistien keskuudessa ja herättää mielenkiintoa puolin ja toisin vahvistaen hálon, Levin ja Särestöniemi-museon yhteistyötä”, toteaa Puljujärvi.

Vahva usko tulevaan

Hálolla on vahva luotto omaan tekemiseen. Covid-19 ensimmäisen aallon aikana hálon Kämp Gallerian myymälä suljettiin kahdeksi kuukaudeksi. Valtovirta päätti tuplata markkinointibudjetin ja se kannatti. Verkkokauppamyynti kasvoi 150% ja keväästä selvittiin. Tavoitteena on tuplata liikevaihto viime vuoden tavoin ja saada Levin toiminta rullaamaan. Kansainvälisten turistien ostokyky on ollut koko ajan mielessä lippulaivamyymälää suunniteltaessa Leville ja usko turismin paluuseen on oltava.

”Vaikka eletään epävarmoja aikoja, elämän on jatkuttava ja uskomme edelleen Lapin matkailun vetovoimaan ja turistien paluuseen”, toteavat Valtovirta ja Puljujärvi yhteen ääneen.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Marta Valtovirta